Social Media zoals Twitter, LinkedIn, Hyves en Facebook zijn vandaag de een hot item. Uit recent onderzoek is gebleken dat momenteel acht op de tien werkenden het uitermate belangrijk vindt dat ze tijdens werk vrij het Internet op kunnen. Voor sommigen is een verbod op bezoek van sociale netwerksites zelfs een reden om ontslag te nemen. Hoe graag een werkgever mogelijk deze nieuwe manier van communiceren buiten de deur zou willen houden, gaat dit naar alle waarschijnlijkheid niet lukken.
Social Media bieden enorme kansen voor zowel werkgever (company / employer branding) als voor de medewerker (personal branding). Medewerkers zijn de ambassadeurs van een organisatie. Positieve berichten van medewerkers op de digitale snelweg stralen af op het bedrijf. Ook een medewerker kan zich via die weg positief profileren, want hoe leg je als sollicitant uit dat je niet te “vinden” bent op het Internet.
Social Media brengen echter ook risico's met zich mee. Interne bedrijfsinformatie kan via een webblog van een medewerker in de openbaarheid geraken. Een “slecht” twitterbeicht van een medewerker over de werkgever zorgt voor slechte reclame. Medewerkers hebben recht op een eigen mening en mogen die ook uiten. Ze moeten daarbij echter wel rekening houden met de belangen van de werkgever, ook in de privĂ©-sfeer. Dat dit mogelijk verregaande consequenties kan hebben (ook) voor de medewerker blijkt wel uit talloze voorbeelden van medewerkers die werden ontslagen nadat zij iets negatiefs twitterde over hun baan, baas of bedrijf.
Social Media brengen echter ook risico's met zich mee. Interne bedrijfsinformatie kan via een webblog van een medewerker in de openbaarheid geraken. Een “slecht” twitterbeicht van een medewerker over de werkgever zorgt voor slechte reclame. Medewerkers hebben recht op een eigen mening en mogen die ook uiten. Ze moeten daarbij echter wel rekening houden met de belangen van de werkgever, ook in de privĂ©-sfeer. Dat dit mogelijk verregaande consequenties kan hebben (ook) voor de medewerker blijkt wel uit talloze voorbeelden van medewerkers die werden ontslagen nadat zij iets negatiefs twitterde over hun baan, baas of bedrijf.
Wettelijk is er nagenoeg niets geregeld op dit gebied en zullen werkgevers er vooralsnog zelf voor moeten zorgen dat hun Social Media-beleid duidelijk is. Alleen op deze manier kunnen zij ingrijpen en hun belangen beschermen.
Werkgevers zullen naast een gedragscode voor e-mail- en internetgebruik ook een Social Media-beleid vast moeten stellen. TUNIX kan dit alles duidelijk toelichten aan medewerkers, in de vorm van een training. Kortom, personeel dient bewust te zijn van de risico's van Social Media.
TUNIX geeft Security Awareness-trainingen waarin de basisbegrippen van Informatiebeveiliging en Security Awareness bedrijfsbreed worden behandeld. Deze gaan in op de dagelijkse risico's en het voorkomen van het kwijtraken, uitlekken of zelfs diefstal van informatie. Privacy en compliance komen hierbij ook aan bod en geven een duidelijk inzicht van de “do and don'ts” op de werkvloer voor werkgever en werknemer.
TUNIX geeft Security Awareness-trainingen waarin de basisbegrippen van Informatiebeveiliging en Security Awareness bedrijfsbreed worden behandeld. Deze gaan in op de dagelijkse risico's en het voorkomen van het kwijtraken, uitlekken of zelfs diefstal van informatie. Privacy en compliance komen hierbij ook aan bod en geven een duidelijk inzicht van de “do and don'ts” op de werkvloer voor werkgever en werknemer.