maandag 27 februari 2012

Consument verwacht wonderen van 'Do Not Track'


De meeste internetgebruikers hebben geen idee wat de "Do Not Track" optie in verschillende browsers precies doet. Dat blijkt uit onderzoek dat privacybedrijf Abine op Ask500.com liet uitvoeren. 500 deelnemers werd gevraagd wat de "Do Not Track" (DNT) optie zou doen als ze die binnen hun browser kiezen.

Onlangs kondigde Obama nieuwe privacyregels aan om burgers op internet te beschermen. Zelfs DNT-tegenstander Google ging overstag en liet weten dat het de optie tegen het einde van het jaar in Chrome zal integreren.

Cookies
Als DNT is ingeschakeld stuurt de browser een header naar de website, waarin staat de gebruiker niet gevolgd wil worden. Het is vervolgens aan de website om hier gehoor aan te geven. Meer dan 86% van de consumenten denkt dat DNT ervoor zorgt dat websites consumenten niet kunnen volgen of dat het alle cookies, geschiedenis en tracking-technologieën uit de browser verwijdert. Minder dan 14% koos het juiste antwoord, namelijk dat adverteerders en websites nog steeds informatie kunnen verzamelen en doorverkopen, maar dat er geen gepersonaliseerde advertenties meer worden getoond.

"Het onderzoek toont een groot verschil tussen wat consumenten denken dat DNT betekent en wat het echt doet", zegt Abine analist Sarah Downey. "De werkelijkheid is een beetje teleurstellend. Do Not Track biedt weinig bescherming zonder actieve blocking-technologie."

Bron: Security.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten